donderdag 3 maart 2011

Het einde van de Lentse Bushaltesoap

Eind september plaatste ik een blog op Nijmegen Direct met als naam Lentse Bushaltesoap. Het ging over bushokjes met vreemde namen en een straat waar nu nog dagelijks leveranciers in de war raken (de Turennesingel met drie ventwegen waarvan één de Eikenlaan heet).

Wie wil weten waarom die leveranciers in de war raken moet de Bushaltesoap er maar eens op na lezen. Naarmate meer mensen het blog lazen begon het te dagen dat de onduidelijke nummering niet alleen vervelend is maar ook een probleem kan zijn voor hulpdiensten. Zelfs mensen die aan de Turennesingel wonen weten vaak niet waar nummer 58 is om maar een dwarsstraat te noemen (je moet namelijk de Magnolialaan even inrijden en na 50 meter rechtsaf slaan).

Naar aanleiding van het stuk op Nijmegen Direct heb ik via Twitter contact gezocht met gemeenteraadsleden van Groen Links, zij stuurden een brief naar burgemeester en wethouders om de zaak aan de orde te stellen. De Wijkraad Lent heb ik ook benaderd en die ging aan de slag met het wijkmanagement. Burgemeester en wethouders hebben inmiddels toegezegd, met excuus voor de late reactie, dat er iets gedaan moet worden aan de onduidelijke nummering op de Turennesingel. En zo begon de social media revolutie in Lent maanden eerder dan in Noord-Afrika.

Er wordt gedacht aan een volledige hernummering en één straatnaam, dat klinkt overzichtelijk. Het is wel even slikken voor de bewoners maar ik denk dat dit een hoop verwarring gaat schelen.

De naamgeving voor de bushaltes zou inmiddels helder zijn volgens burgemeester en wethouders. Daar moet ik nog eens goed naar kijken. Volgens mij is dat nog niet optimaal. De bushalte "Wolfskuilseweg" waar de bushaltesoap mee begon is omgedoopt in "Magnolialaan." Ik ben benieuwd hoe de bewoners van Lent denken over de huidige naamgeving van de bushaltes.

Aan duidelijkheid wordt gewerkt in Lent en dat is maar goed ook als je de foto bekijkt. Je kan niet blind vertrouwen op het blindengeleidingssysteem op de Lentse bushaltes, dan stoot je je hoofd.

1 opmerking:

  1. Goed dat je de boel zover gekregen hebt, Nico. Ik woon ook in zo'n straat die eerst onduidelijk/onvindbaar was, maar nu niet meer. Ben het nog steeds niet helemaal eens met de gemeentes keuze om onze laan in tweeen te splitsen, maar ala. Ik kreeg €100 euro vergoeding voor de naamswijziging, dat is natuurlijk niets. Daar ben ik destijds over geïnterviewd voor een artikel in de Gelderlander. Maar dat heeft helaas geen zoden aan de dijk gezet. Wie weet krijgen jullie het in Lent wel voor elkaar om meer vergoeding te krijgen :)

    BeantwoordenVerwijderen